پیشرفت بازار رمز ارز ها و تاثیر آن در صنعت چاپ

پیشرفت بازار رمز ارز ها و تاثیر آن در صنعت چاپ

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در مطلب امروز به بررسی رمز ارز ها در صنعت چاپ و تاثیر آن می پردازیم با ما همراه باشید…

حوزه ارزهای دیجیتال با سرعتی سریع در حال گسترش و توسعه است و هر روز شاهد ظهور ارزهای جدید با قابلیت های جدید هستیم که کاربردهای گسترده ای دارند و به ساده سازی مبادلات مالی ما کمک می کنند. شاید بیست سال پیش تصور چنین فناوری بسیار سخت بود و هیچکس تصور نمی کرد که روزی بدون دخالت بانک ها بتوانیم به راحتی در سرتاسر جهان تجارت و تبادل پول کنیم. درست مانند نسل های قدیمی ما، کاری که امروز انجام می دهیم شگفت انگیز و دشوار بود.

از آنجایی که شرکت ها در سراسر جهان تلاش می کنند کارایی، امنیت، شفافیت فعالیت ها و معاملات تجاری خود را افزایش دهند و مصرف کاغذ را کاهش دهند، تمرکززدایی در کانون توجه شرکت ها قرار گرفته است. همزمان با توسعه چهارمین انقلاب صنعتی فناوری، راهکارهایی برای رفع این نیاز ارائه شد.

رمز ارز ها در صنعت چاپ
رمز ارز ها در صنعت چاپ

بلاک‌چین چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد؟

بلاک چین یک پایگاه داده از سوابق و اطلاعات ذخیره شده به نام بلوک است. این سوابق و اطلاعات به هم متصل می شوند و با استفاده از یک کد رمزگذاری شده به اصطلاح پیوندهای زنجیره ای را تشکیل می دهند.

هر بلوک حاوی یک پیوند رمزنگاری (کد گرافیکی) به بلوک قبلی، اطلاعات مربوط به تراکنش قبلی و اطلاعاتی در مورد طرف های درگیر در آن تراکنش است. از آنجا که این فرآیند در یک سری از رایانه ها توزیع می شود، هیچ سازمان یا فردی تنها مالک این اطلاعات ثبت شده و سوابق مالی نیست.

در چنین شبکه‌ای غیرمتمرکز، تراکنش‌هایی از جمله انتقال ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین یا اتریوم که به هیچ‌وجه قابل هک نیستند، انجام شده و یک پایگاه داده غیرقابل تغییر ایجاد می‌شود.

برنامه های بلاک چین می توانند عمومی یا خصوصی باشند. ارز دیجیتال نمونه ای از برنامه های عمومی است. سیستم دفتر کل دیجیتال IBM، IBM Hyperledger Fabric، یک پلت فرم دیجیتال برای ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به تراکنش های مالی است.

انتقال ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و اتریوم اکنون غیرمتمرکز شده است زیرا این ارز دیجیتال برای حفظ و اعتبارسنجی ارزش خود به یک مقام یا نهاد مرکزی مانند بانک یا دولت متکی نیستند. در این حالت کلیه سوابق مالی (دفتر کل) بین چندین کامپیوتر تقسیم و توزیع می شود که مزایای زیادی دارد. به هر حال نمی توان چنین تراکنش های مالی را هک کرد زیرا در چنین شبکه ای غیرمتمرکز، سوابق تراکنش ها در چندین رایانه ذخیره می شوند و مالک منحصر به فردی ندارند.

نقش بازار رمز ارزها در بسته‌بندی و لیبل

بسیاری از شرکت ها در صنعت بسته بندی در حال بررسی راه حل های جدید بلاک چین برای ایمنی بسته بندی مواد غذایی هستند. کل فرآیند زنجیره تامین از کشاورزی تا فرآوری مواد غذایی و توزیع تا انبارها و توزیع کنندگان با استفاده از سیستم های دفتر کل زنجیره بلوکی انجام می شود. در چنین سیستمی ارتباط بین نقاط مختلف و افراد ذینفع بدون سیستم های متضاد یا نقاط ثبت اطلاعات متعدد انجام می شود.

ایستگاه‌های بازرسی کیف کالاها را بدون هیچ گونه مدارکی ردیابی و تأیید می‌کنند و اطلاعات مربوط به کالا را می‌توان با اسکن بارکد یا کد QR در محل به دست آورد. از طرفی سوابق و اطلاعات مربوط به کالا قابل دستکاری نیست زیرا کلیه اطلاعات دفتر کل از قبل تایید شده است. این اطلاعات شامل حمل و نقل، تحویل، اطلاعات مالی و موارد دیگر است.

بلاک چین همچنین می تواند محصول و فرآیند تولید آن را در سراسر زنجیره تامین و ردیابی کند تا این فرآیند شفاف شود. قابلیت ردیابی یکی از جنبه های مهم زنجیره تامین مبتنی بر بلوک و سیستم های تولید چاپ و بسته بندی است.

رمز ارز ها در صنعت چاپ و بسته بندی
رمز ارز ها در صنعت چاپ و بسته بندی

این ویژگی می تواند برای جعبه های دارو بسیار مهم باشد. به عنوان بخشی از این مشارکت، American Technology، Honeywell و Eyetree فناوری بلاک چین را برای ردیابی و کنترل کالاها در زنجیره تامین خود معرفی کرده اند.

بسیاری از تولیدکنندگان بسته بندی کوچکتر اکنون به فناوری بلاک چین و مزایای آن پی برده اند. بلاک چین ابزار مفیدی برای بهینه سازی، شناسایی و دسترسی بهتر به اطلاعات برچسب در نظر گرفته می شود.

با استفاده از بلاک چین، مشتری می تواند تمام اطلاعات و جزئیات و مسیری که محصول برای رسیدن به آنها طی کرده است را بررسی کند و ادعاهای مارک ها مانند کاهش چربی ۱۰۰٪ ارگانیک یا ۱۰۰٪ طبیعی را مرور کند. اگر برچسب محصولی ساخت ژاپن را نشان دهد، مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی صحت این ادعاها را با استفاده از یک سیستم بلاک چین تأیید کنند.

در سیستم های زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین، اصالت برند و محصولات توسط خود مشتری تایید می شود و محصولات در برابر تقلب ها و کلاهبرداران محافظت می شوند. فناوری بلاک چین می تواند از طریق شفافیت و محافظت از محصول در برابر جاعلان به زنجیره تامین ارزش بیافزاید.

شرکت‌های بزرگ مواد غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند آمازون، نستله، Dole، Shopify و وال‌مارت مدتی است که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند و دیری نمی‌گذرد که تولید کنندگان کوچک‌تر نیز به این گروه می‌پیوندند. یکی از دلایل اصلی استفاده از بلاک چین، مشوق های مالی است و بلاک چین به زودی به استاندارد صنعتی تبدیل خواهد شد.

اگرچه بلاک چین محبوب بوده و برای امنیت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، اما کاربردهای آن بسیار زیاد است. یکی از این برنامه ها رویدادهای ورزشی است. سوجیت باناگار، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و بنیانگذار Taxbuddy.com در هند، می‌گوید که استفاده از بلاک چین ارتباط با طرفداران تیم را امکان‌پذیر می‌کند و از سوی دیگر، شفافیت در مدل‌های مالی ایجاد می‌کند.

آموزش یکی دیگر از حوزه هایی است که می توان از بلاک چین استفاده کرد، به ویژه در مناطق روستایی که آموزش و ارزیابی توانایی های علمی دانش آموزان دشوار است. با استفاده از بلاک چین می توان تحلیل بهتری از سیستم آموزشی در روستا داشت. در زمینه جمع آوری اطلاعات مالیاتی شهروندان و همچنین در زمینه سنگ های قیمتی و دسترسی به اطلاعات و سوابق مرتبط، بلاکچین کاربردهای فراوانی دارد.

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین مربوط به NFT ها یا توکن های غیرقابل تعویض است که امروزه در دنیای هنر دیجیتال و بازی های رایانه ای بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

بحران کرونا همچنین نیاز به زنجیره‌های تامین کاملاً ایمن و مطمئن را افزایش داده است که به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را به خطر انداخت.

بسیاری از کشورها به راه حل های بلاک چین برای ایمن سازی زنجیره ها روی آورده اند.

رمز ارز ها در صنعت چاپ
رمز ارز ها در صنعت چاپ

کنسرسیوم Hope مستقر در ابوظبی، یک شرکت نیمه خصوصی و نیمه دولتی، یک سیستم دیجیتال اختصاصی به نام Munti را پیاده سازی کرده است که از فناوری بلاک چین استفاده می کند. این سیستم منابع، ذخیره سازی، حمل و نقل و اطلاعات مربوط به واکسن واکسن های کووید-۱۹ را در هر مرحله از سفر آنها از مبدا تا مقصد ردیابی و ردیابی می کند. اقدامات نظارتی از واحد تولیدی تا مرحله نهایی واکسیناسیون ادامه دارد.

اداره بندر ابوظبی نیز از این سیستم استفاده می کند که توسط Makta Gateway ساخته شده است. این توانایی ردیابی دوز هر واکسن را بر اساس داده های موجود دارد.

از سوی دیگر، شرکت حمل و نقل و لجستیک چند ملیتی DP World که متعلق به امارات است، یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین به نام TradeLance راه اندازی کرده است. این سیستم دیجیتال زنجیره تامین جهانی شرکت لجستیک را سرعت می بخشد. DP World قصد دارد تمام کانتینرها و پایانه های زمینی و دریایی خود را با استفاده از پلت فرم Tradelanes متصل کند. این سیستم توسط GTP و IBM Solutions Inc ارائه شده است.

در عربستان سعودی، اداره مالیات این کشور می خواهد صنعت حمل و نقل دریایی را با استفاده از TradeLance سریعتر، کارآمدتر و کارآمدتر کند.

ویژگی اصلی بلاک چین که شامل امنیت، غیرقابل کپی و توزیع آن می شود، باعث موفقیت بیشتر این فناوری در آینده خواهد شد.

 

پیمایش به بالا