راهنمای نهایی طراحی بسته بندی مواد غذایی

راهنمای نهایی طراحی بسته بندی مواد غذایی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

طراحی بسته بندی مواد غذایی گاهی اوقات می تواند بسیار ترسناک باشد، حتی اگر یک طراح گرافیک حرفه ای باشید.چرا که موردی بسیار مهم است که می‌خواهید پیام‌های برندتان را به طور مؤثر منتقل کنید. اما زمانی که بدانید چگونه آن را به خوبی اجرا کنید هیچگونه دلهره و مشکلی نخواهید داشت. با همراه باشید…

سه سوال که قبل از شروع فرآیند طراحی باید از خود بپرسید

در زیر سه سوال وجود دارد که باید در حین ترسیم استراتژی برند خود قبل از اینکه وارد فرآیند طراحی شوید، از خود بپرسید.

۱. محصول چیست؟

نوع محصولی که بسته بندی مواد غذایی را برای آن ایجاد می کنید، در نهایت نوع طراحی انتخابی شما را تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر شکلات‌های دسته‌ای کوچک را با برچسب قیمت مارک‌ گذاری می‌کنید، این موضوع بر نوع فونت‌ها، سبک‌های تصویر و گزینه‌های بسته‌بندی در مقایسه با تولید در مقیاس بزرگ یک ماده غذایی با قیمت ارزان‌تر تأثیر می‌گذارد.

۲. چه کسی محصول شما را میخرد؟

مهم است که در ذهنیت مخاطبان هدف خود کاوش کنید. محصول مورد نظر چه کسانی است و چگونه هستند؟ این کمک می کند تا تصویری از مشتری ایده آل خود بسازید تا بتوانید نحوه برخورد با آنها را بهتر درک کنید.

۳. برند و محصول خود را چگونه توصیف می کنید؟

یکی دیگر از تمرینات عالی هنگام ترسیم چشم انداز خود برای برند و محصول خود این است که به برند خود به عنوان یک شخصیت فکر کنید. از چه کلماتی برای توصیف برند خود استفاده می کنید، و از آنجا می توانید به این فکر کنید که چگونه از نظر بصری کار می کند.  شما می توانید از این نکات شخصیتی برای ترجمه انواع حروف و سبک های تصویری  استفاده کنید.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی: ملاحظات طراحی

اکنون که پیام های برند خود را درک کرده اید، زمان آن رسیده است که دیدگاه برند خود را به خروجی خلاقانه تبدیل کنید. کاوش برند شما به عنوان یک کتابچه راهنمای انتخاب حروف، رنگ و سبک طراحی عمل می کند. بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم:

۱. اهمیت انتخاب فونت مناسب

طراحی تایپ فیس در نوع خود یک زبان است. بدون شک انتخاب فونت مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید هنگام برند سازی یک محصول بگیرید.

هنگامی که به نقشه برند خود و به ویژه مخاطبان خود نگاه می کنید، متوجه شوید که در هنگام انتخاب دستورالعمل های طراحی خود می خواهید چه پیامی را منتقل کنید. انتخاب یک تایپ مدرن و متداول نشان می دهد که محصول شما آینده نگر است. آنچه را که تایپ فیس شما در مورد محصولتان می گوید دست کم نگیرید!

۲. انتخاب رنگ در بسته بندی و طراحی محصول

رنگ‌ها نیز مانند تایپ‌فیس‌ها زبان خاص خود را دارند. روانشناسی اولیه رنگ ها به ما می گوید که هر رنگ احساسی را برمی انگیزد، بنابراین وقتی رنگ خود را برای طراحی بسته بندی مواد غذایی خود انتخاب می کنید، مهم است که به این فکر کنید که هر ترکیب رنگی چه چیزی را بیان می کند.

آیا می خواهید مینیمال، آرام و براق باشید؟ یا روشن، منقبض و معاصر؟ رنگ ها جو یا شخصیت برند شما را تعریف  می کند.

۳. انتخاب سبک های تصویرسازی و طراحی گرافیک

بسته بندی مواد غذایی لزوماً شامل تصاویر و گرافیک نیست، اما راهی عالی برای افزودن سبک و شخصیت به محصول شماست. و گنجاندن شخصیت‌های جذاب در بسته‌ بندی مواد غذایی به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود، زیرا بلافاصله لبخند بر لبان شما می‌آورد و مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید آن محصول می کند.

انواع بسته بندی مواد غذایی

اگر اضافه کردن گرافیک گویا به طراحی بسته بندی مواد غذایی خود چیزی است که می خواهید در نظر بگیرید، به این فکر کنید که چه سبک هایی پیام شما را به خوبی منتقل می کند. شاید بخواهید مخاطبان جوان یا کودک یا بزرگسال را جذب کنید؟ رنگ‌های روشن و نقاشی‌های خطی دوبعدی واقعاً خوب عمل می‌کنند تا انرژی ، شادی‌ بخش یا هیجان را از خود بیرون دهند. طراحانی را بیابید که در تصویرسازی کاراکتر یا هنر doodle تخصص دارند تا با آنها همکاری کنید و محصولات خود را بیشتر از رقبای خود بدرخشید.

۴. شکل ها و فرم های بسته بندی

در حالی که در نظر گرفتن زیبایی شناسی رنگ و فونت ها یک عنصر کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی است، اشکال فیزیکی و فرم های بسته بندی مواد غذایی شما بسیار مهم است که بررسی شود.

به عنوان مثال، سوپ ساده را در نظر بگیرید، گزینه های بسته بندی (تقریبا) بی پایان هستند. می توانید از یک جعبه مقوایی با روکش پلاستیکی،  یک شیشه یا قلع کلاسیک استفاده کنید.

هر گزینه پیام متفاوتی را برای برند شما ارائه می دهد. با انتخاب گزینه لوکس تر، با مشتری با درآمد بالاتر صحبت می کنید و بنابراین می توانید قیمت را بالاتر ببرید. با استفاده از مواد ارزان‌تر می‌توانید محصول خود را در اختیار عموم قرار دهید.

مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

اکنون که طراحی بسته بندی مواد غذایی شما کامل شده است، وقت آن است که به جنبه های کاربردی و جنبه تولیدی طراحی بسته بندی مواد غذایی خود نگاه کنید. این می تواند مانند یک مرحله دلهره آور از فرآیند طراحی به نظر برسد، اما زمانی که بدانید چگونه است، آسان است!

اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی

۱. اصول اولیه

واقعیت طراحی بسته بندی مواد غذایی این است که شما با محصولی روبرو هستید که در نهایت تاریخ انقضا دارد. شما باید آنچه را که باید انجام دهید برای محافظت از محتویات بسته بندی با آب بندی هوای غذا در نظر بگیرید.

بهترین راه برای محافظت از مواد غذایی در برابر آسیب دیدگی و انقضا، در نظر گرفتن بسته بندی اولیه ، ثانویه ، به عبارت دیگر، بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی و بسته بندی محصول است. بسته به نوع محصول غذایی، ممکن است به یکی از این سه مورد نیاز داشته باشید.

بسته بندی بیرونی اولین چیزی است که مصرف کننده می بیند، بنابراین مهم است که از این فرصت برای اطلاع از نحوه بازاریابی برند خود استفاده کنید. این اساساً چیزی است که محصول شما را در برابر دنیای بیرون محافظت می کند، خواه در قفسه مغازه باشد یا جعبه خرید.

بسته بندی داخلی چیزی است که محصول شما را از ضربه خوردن و آسیب محافظت می کند.

به ویژه هنگام تصمیم گیری در مورد بسته بندی داخلی، اطمینان حاصل کنید که موادی که استفاده می کنید با مواد غذایی موجود در آنها واکنش نشان نمی دهند. آیا از غذا در برابر نور، رطوبت و دما محافظت می کند؟

بسته بندی محصول احتمالاً اولین چیزی است که وقتی به بسته بندی مواد غذایی فکر می کنید به ذهن شما خطور می کند. اگرچه هر ۳ عنصر نقطه تماس بسته بندی برای علامت گذاری با نام تجاری شما مهم است، بسته بندی محصول مسلماً مهمترین است زیرا این چیزی است که در ذهن مصرف کننده باقی می ماند و در خط مقدم بازاریابی شما قرار می گیرد.

بسته بندی سازگار با محیط زیست

۲. مواد سازگار با محیط زیست

تغییرات آب و هوایی مخاطبان و مقررات بیشتری را به سمت روش‌های تولیدی سوق می‌دهد که نسبت به محیط زیست ملایم‌تر هستند. بنابراین، اکنون بیش از هر زمان دیگری ، انتخاب مواد بسته بندی پایدار به جای پلاستیک بسیار مهم است.

۳. چاپ و ساخت

هنگامی که تصمیم گرفتید تولیدی در مقیاس کوچک یا بزرگ تولید کنید، باید با سازنده ای که انتخاب می کنید برای تعیین نوع فرمت فایل، مواد و مقیاس زمانی که با آن کار می کنید، از نزدیک کار کنید. به عنوان مثال، فایل دیجیتال شما به احتمال زیاد نیاز به فرمت دی لاین و به درستی کد رنگی CMYK دارد، اما هر سازنده الزامات خاص خود را دارد.

۴. موارد قانونی

طراحی بسته بندی مواد غذایی به این معنی است که قبل از عرضه محصول، قوانینی وجود دارد که باید آنها را علامت بزنید. مهم است که با نهادهای حاکم ملی خود مشورت کنید تا بدانید قبل از ارسال بسته بندی برای چاپ، چه کاری باید انجام شود. هر کشور آژانس استانداردهای غذایی خود را دارد که الزامات قانونی را برای ارائه اطلاعات غذا به مصرف کنندگان در اختیار شما قرار می دهد .

مواردی مانند نام غذا، فهرست مواد تشکیل دهنده، اطلاعات آلرژی زا، مقدار خالص، شرایط نگهداری و تاریخ فروش

پایان با یک نت شیرین

بسته بندی مواد غذایی نیاز به محافظت، جذب و تحویل دارد. مطمئن شوید که طرحی منحصر به فرد ایجاد می کنید که مستقیماً به قلب مخاطب هدف شما راه پیدا می کند –  البته از طریق شکم آنها  :)))

پیمایش به بالا