فیلم BOPET روندی نو ظهور در صنعت چاپ و بسته بندی

فیلم BOPET روندی نو ظهور در صنعت چاپ و بسته بندی

۵/۵ - (۳ امتیاز)

پلی اتیلن ترفتالات دو محوره (فیلم BOPET)، نسخه گرا پلی اتیلن ترفتالات یا PET، به عنوان یکی از سفت و سخت ترین مواد بسته بندی موجود با خواص استثنایی در برابر گاز و رطوبت است. در نتیجه، فیلم‌ پلی استر BOPET به طور گسترده در تولید بطری‌ها و شیشه‌ها برای ظروف غذا، و در صنایع دارویی و همچنین با توجه به خاصیت چاپ پذیری در صنعت چاپ و بسته بندی نیز استفاده می‌شوند.

فیلم پلی استر ( BOPET FILM )
فیلم پلی استر ( BOPET FILM )

 

نوآوری تکنولوژیک در تولید فیلم BOPET

موردی که  فیلم BOPET و دیگر فیلم‌های دو محوره را متمایز می‌کند این واقعیت است که آنها با حداقل مواد پردازش می‌شوند و در عین حال حداکثر اثر بسته‌بندی و ویژگی‌های بازدارنده را دارند. اکستروژن و جهت گیری دو محوره با کاهش مصرف انرژی، فرآیند را ساده تر می کند. با این حال، تولیدکنندگان خطوط کششی در صنعت فیلم BOPET همیشه به دنبال راه‌هایی برای تولید فیلم‌های نازک‌تر هستند و در عین حال خواص منحصر به فرد خود را حفظ می‌کنند. در نتیجه، ورودی مواد کمتر خروجی بیشتری به همراه خواهد داشت، کارایی را بهبود می بخشد، هزینه کمتری دارد، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان را افزایش می دهد، اتلاف وقت کمتری در زمان تولید ایجاد می کند و ردپای کربن را کاهش می دهد.

تولید انواع فیلم BOPET

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

دو فناوری اساسی در خطوط فیلم وجود دارد که برای تولید BOPET و دیگر فیلم‌های دو محوره استفاده می‌شوند:

  • خطوط فیلم متوالی
  • خطوط کشش فیلم همزمان

خطوط فیلم متوالی

خطوط فیلم متوالی برجسته ترین سیستم های پردازش پلاستیک را برای فیلم های دو محوره، از جمله BOPET، تشکیل می دهند. خطوط فیلم حداقل عرض کاری حدود ۵ متر دارند، اما ماشین‌های مدرن و پیشرفته معمولاً عرض خالص حدود ۱۰ متر دارند. علاوه بر این، سرعت محصول از ۱۵۰ تا ۱۸۰ متر در دقیقه با حداکثر سقف ۵۲۵ متر در دقیقه متغیر است. در نهایت، ظرفیت خروجی اکثر خطوط فیلم متوالی به طور متوسط ​​حدود ۷.۵ تن در ساعت است.

علاوه بر این، خطوط کششی متوالی فیلم دارای نسبت کشش معمولی در حدود ۳×۳ هستند. با این حال، هر جزء از خط فیلم را می توان با توجه به مواد خام تنظیم کرد تا ویژگی های فیلم مورد نظر تولید شود. روش اسپیندل و روش پنتاگراف دو فناوری متداول مورد استفاده در خطوط فیلم متوالی هستند.

در هر دو روش، فیلم BOPET در دو مرحله مجزا کشیده می شود تا امکان کشش طولی و عرضی فیلم فراهم شود. سرعت تولید محدود، محدوده عرض و خروجی عواملی هستند که این فرآیندها را از نظر مکانیکی پیچیده و نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارند.

خطوط کشش فیلم همزمان

در حالی که پردازش فیلم متوالی استاندارد طلایی در جهت گیری دو محوری فیلم های BOPET باقی مانده است، به دو مرحله جداگانه نیاز دارد و اندازه و محدوده بازدهی محدودی دارد.

اینجاست که خطوط کشش همزمان فیلم وارد می شوند.

کشش فیلم همزمان برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و دارای فناوری LISIM (کشش همزمان موتور خطی) است که از موتورهای خطی برای کشش فیلم به صورت طولی و عرضی در یک زمان استفاده می کند. سرعت تولید این فرآیند فوق‌العاده بالا است و حد بالایی تا ۵۰۰ متر در دقیقه دارد. در نتیجه، فیلم‌های BOPET تولید شده با LISIM-Sequential Film Processing دارای کیفیت بهتر و زمان بالا هستند.

شرکت پل فیلم تولید کننده فیلم پلی استر
شرکت پل فیلم تولید کننده فیلم پلی استر

در زیر برخی از مزایای فنی استفاده از خطوط کشش فیلم همزمان آورده شده است:

  • بهبود خواص فیلم
  • انعطاف پذیری بالا نسبت کشش در هر دو جهت (طولی و عرضی)، به سازندگان اجازه می دهد تا سطوح ضخامت فیلم را تغییر دهند.
  • کاهش هزینه نگهداری
  • مناسب برای اکثر پلیمرها در طیف وسیعی از ضخامت
  • هزینه تولید کمتر
  • کاهش تولید انرژی
  • عملکرد و کارایی برتر

Brückner Maschinenbau یکی از این نمونه‌ها از خط اکستروژن فیلم تخت است که برای تولید PET و BOPET استفاده می‌شود. این شرکت آلمانی یکی از ارائه دهندگان پیشرو خط فیلم است که به دلیل کیفیت داخلی با بالاترین بهره وری ثبت شده شناخته شده است. خط اکستروژن فیلم تخت توسط Brückner Maschinenbau از فناوری LISIM برای تولید فیلم های غذایی BOPET استفاده می کند. علاوه بر این، این شرکت یک خط اختصاصی LISIM برای تولید فیلم نوری BOPET دارد که از فناوری کشش داغ برای سرعت بالاتر، افزایش خروجی و خواص اپتیکی و مکانیکی بهتر فیلم استفاده می‌کند.

نقش نوآوری فناوری در بازیافت

ممنوعیت های اخیر پلاستیک منجر به قوانین سخت گیرانه تری در بازیافت پلاستیک شده و نیاز به توسعه فرم های بسته بندی پایدارتر را افزایش داده است. توسعه جدید در فضای بازیافت پلاستیک توسط Poseidon Plastics Ltd، بازیافت ۱۰۰۰۰ تن مواد را در هر سال اختصاص داده است. اینجاست که ماهیت قابل بازیافت BOPET به میان می آید.

خبر خوب این است که فیلم پلی استر همچنان قابل بازیافت ترین پلیمر موجود است. این برجسته ترین مزیت زیست محیطی فیلم های BOPET دلیل افزایش تقاضای آن در طول زمان است.

با روش‌های جدیدتر با هدف بهبود خواص فیلم، کاهش مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن، تولیدکنندگان فیلم‌های پلاستیکی تقاضای بیشتری برای فیلم‌های BOPET دارند شرکت‌ها اکنون در حال پیدا کردن راه‌هایی برای ارتقای سطح بازیافت BOPET در تلاش برای کمک به توسعه پایدار هستند.

صنایع به طور فعال در فناوری های جدید بازیافت پلاستیک سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال، تجزیه در اثر حرارت و استفاده از مواد افزودنی می تواند در ساخت BOPET کاملاً زیست تخریب پذیر کمک کند. نمونه ای از چنین توسعه ای یک محصول ثبت شده به نام “Flexzyme”

فیلم BOPET در صنعت چاپ و بسته بندی
فیلم BOPET در صنعت چاپ و بسته بندی

جمع بندی

تا به امروز، پلی استر پرطرفدارترین ماده پلاستیکی در جهان است. فیلم‌های BOPET به لطف ویژگی‌های مانع بی‌نظیر، وضوح عالی و قابلیت بازیافت،چاپ عالی بازار را به تصرف خود درآورده‌اند و کارخانجات صنعت چاپ و بسته بندی را سوی خود سوق داده اند. روندها و فناوری‌های فعلی در فضای تولید فیلم BOPET با هدف بهبود ویژگی‌های فیلم، افزایش خروجی، به حداقل رساندن اتلاف زمان و افزایش پایداری است.

شرکت پل فیلم تولید کننده انواع فیلم پلی استر  ( BOPET )

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

پیمایش به بالا