پوشش آبی در صنعت چاپ و بسته بندی چیست؟

پوشش آبی در صنعت چاپ و بسته بندی چیست؟

۵/۵ - (۳ امتیاز)

پوشش آبی (AQ) نوعی لاک شفاف و مبتنی بر آب است که در طول فرآیند چاپ روی محصول چاپ شده اعمال می شود. پوشش آبی اغلب روش استاندارد پوشش برای چاپ و بسته بندی است – زیرا به سرعت خشک می شود، در برابر اثر انگشت مقاومت می کند، سازگار با محیط زیست است و از طرح های بسته بندی خاص  پشتیبانی می کند.

در دنیای چاپ و بسته بندی، پوشش آبی (همچنین به عنوان پوشش AQ شناخته می شود ) یک پوشش مبتنی بر آب است که بر روی ورق پرس اعمال می شود. این فرآیند لاک زدن به محصول به‌دست‌آمده اجازه می‌دهد طوری به نظر برسد که گویی بیشتر از صفحه خارج می‌شود، و همچنین از محصول در برابر خط و خش، اثر انگشت چسبنده، خراش‌ها و سایر علائمی که می‌تواند از ظاهر پر جنب و جوش آن جلوگیری کند، محافظت می‌کند. 

تامین انواع سلفون OPP  و BOPET  و CPP

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵ ایرانپور

با این اوصاف، بسته به میزان “پاپ” که می خواهید گرافیک شما داشته باشد ، انواع مختلفی از لاک وجود دارد. نحوه اعمال پوشش آبی نیز به نحوه چاپ محصول بستگی دارد. 

بدون بحث بیشتر، بیایید به نحوه استفاده از پوشش آبی در چاپ و بسته بندی بپردازیم.

استفاده از پوشش آبی در چاپ و بسته بندی

پوشش مبتنی بر آب در صنعت چاپ و بسته بندی
پوشش مبتنی بر آب در صنعت چاپ و بسته بندی

به یاد داشته باشید که عملکرد اصلی بسته بندی این است که محصولات خود را ایمن و محافظت کند. شاید تعجب کنید که بدانید پوشش در واقع یکی از حیاتی ترین بخش های فرآیند بسته بندی است 

بسیاری از مردم هنگامی که محصول شما از تولید به دست مشتری می رسد آن را لمس می‌کنند، بنابراین مهم است که از آن در برابر اثر انگشت، خراش و سایر لک‌ها محافظت کنید. 

اغلب در چاپ افست استفاده می شود ، روکش آبی به خوبی به کاغذ براق می چسبد، بنابراین معمول است که اگر می خواهید ظاهری با برند منحصر به فرد ایجاد کنید – قسمت های خاصی را با لاک براق برجسته کنید، سپس با یک لاک مات به پایان برسانید. 

لاک زدن درون خطی را همزمان با چاپ مورد اضافه می‌کند، در حالی که آفلاین پوشش را بعد از خشک شدن ورق اعمال می‌کند . این به طور کلی درخشش را به قطعه می‌افزاید، اما به نواحی خاصی اجازه می‌دهد تا کاملاً درخشان به نظر برسند و یک لمس خلاقانه به مواد چاپی شما اضافه می‌کند. 

مزایای پوشش آبی

پوشش‌های آبی همانطور که از نامشان پیداست، پوشش‌های مبتنی بر آب هستند. بر خلاف روکش UV و لاک که در کاربردهای مختلف چاپ نیز استفاده می شود، استفاده از روکش مبتنی بر آب به این معنی است که نتیجه نهایی به سرعت خشک می شود و این بدان معناست که می توان آن را با استفاده از روش های مختلف برای برجسته کردن طرح و در عین حال محافظت از آن اعمال کرد. . 

پوشش آبی یک انتخاب پرطرفدار برای چاپ است، عمدتاً به این دلیل که مقرون به صرفه است و همچنین سازگار با محیط زیست است . به همین دلیل اغلب برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات خانگی استفاده می شود. با این حال، سایر محصولات، مانند لوازم آرایشی یا عطرها، ممکن است دارای مواد شیمیایی باشند که باعث می‌شود AQ مبتنی بر آب به خوبی بیرون یا داخل بسته‌بندی نچسبد. اینکه آیا محصول شما می تواند از روکش آبی استفاده کند یا خیر، بستگی به نوع محصول دارد.  

انواع پوشش های آبی

انواع روکش مبتنی بر آب
انواع روکش مبتنی بر آب

علیرغم اینکه پوشش آبی در یک دسته بندی خاص خود است، در واقع چندین نوع روکش آبی وجود دارد، از جمله:

  1. پوشش براق : اگر می‌خواهید بسته‌ بندی شما جلوه خاموش‌تری داشته باشد اما همچنان می‌خواهید محافظت شود، ممکن است پوشش براق دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید. اگر می خواهید چیزی که در معرض نور درخشان تر باشد، ممکن است با پوشش های UV یا لاک الکل مناسب تر باشید.
  2. مات : پوشش مات براقیت را کاهش می دهد و به رنگ ها اجازه می دهد تا درخشندگی پر جنب و جوش خود را بیش از سایر انواع پوشش های آبی نشان دهند. 
  3. ساتن: یکی از بهترین‌ های پوشش‌ها، ساتن به اندازه سایر پوشش‌های براق جلب توجه نمی‌کند، اما همچنان محافظت بسیار خوبی در برابر اثر انگشت، خراش‌ها و سایر لک‌هایی که می‌توانند شما را از بین ببرند، ارائه می‌کند. 
  4. پاک کن خشک : این مورد جایگزین مقرون به صرفه برای لمینت باعث می شود اثر براقیت بالاتری نسبت به سایر انواع روکش ها داشته باشد. 
  5. گیرنده مداد: هنگامی که کیفیت ابزار نوشتاری مورد استفاده روی محصول مهم است (چه مداد، جوهر یا حتی لیزر)، روکش گیرنده مداد انتخابی عالی است. 
  6. روکش لمسی نرم: به اندازه سایر انواع روکش های براق نیست، پوشش لمسی نرم بافتی شبیه مخمل به بسته بندی می دهد. 

چگونه پوشش آبی روی بسته بندی محصول اعمال می شود؟ 

قبل از چاپ جوهر روی ورق ها، پوشش آبی اعمال می شود. سپس ورق از سیستم گرم شده عبور می کند تا به سرعت خشک شود. برای اینکه فرآیند پوشش آبی کار کند ، باید چندین ملاحظات را در نظر داشت . به عنوان مثال، شما نمی خواهید کاغذ تاب خورده، چروک یا پیچ خورده شود، بنابراین باید مراقب باشید که این اتفاقات رخ ندهد، در حالی که اطمینان حاصل شود که روکش آبی در کل ورق اعمال می شود . 

تفاوت بین پوشش آبی و UV چیست؟

پوشش uv
پوشش uv

علاوه بر پوشش آبی، پوشش UV یکی دیگر از انواع رایج و محبوب پوشش است. هر دو نوع پوشش تعدادی از مزایای جذاب را ارائه می دهند، اما مهم است که تفاوت را بدانید تا بتوانید روکش مناسب را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید. 

بزرگترین تفاوت بین پوشش AQ و پوشش UV در نحوه خشک کردن آنها است. از آنجایی که پوشش های آبی بر پایه آب هستند، ترکیبات فراری که روکش را تشکیل می دهند تبخیر می شوند یا به مواد پرمنفذ جذب می شوند. که یک لایه نازک در بالای کاغذ ایجاد می کند که به عنوان یک محافظ عمل می کند تا از آن در برابر لکه یا خراش محافظت کند. 

در همین حال، روکش ها UV از ترکیبات کاملاً غیرفرار استفاده می‌کنند که به عنوان بخشی از واکنش در مواجهه با نور ماوراء بنفش درمان می‌شوند. تغییری ایجاد می کند فوراً اجزای مایع را به جامد تبدیل می کند که به نوبه خود یک فیلم نازک، سخت و خشک ایجاد می کند. 

اگرچه هر دو گزینه محبوب هستند، ما اغلب روکش AQ را به دلیل فاکتورهای سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن و تنوع در سبک هایی که به رنگ ها یا طرح های CMYK یا پنتون شما امکان می دهد واقعاً متمایز شود، توصیه می کنیم.

زمانی که باید (یا نباید) پروژه چاپی خود را پوشش دهید

با مزایای بسیار زیاد استفاده از روکش AQ، قابل درک است که فکر کنید هر چیزی که با محصول شما در تماس است باید در این فیلم محافظ پوشش داده شود. با این حال، مواردی وجود دارد که گزینه های دیگر بسیار بهتر عمل می کنند.

به عنوان مثال، اگر کسی قرار است روی محصول شما بنویسد، بیشتر روکش ها(مگر اینکه مداد گیرنده باشد) اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد. اگر محصول شما چندین مرحله را طی می‌کند و قبل از اینکه به مقصد برسد، تحت کنترل‌های زیادی قرار می‌گیرد، روکش آبی گزینه خوبی است که ارزش سرمایه‌گذاری روی آن را دارد . این نه تنها به جلوگیری از نشان دادن اثر انگشت و خط و خش کمک می کند، بلکه به دفع کثیفی و خراش نیز کمک می کند، نکته ای که به ویژه در صورتی که بسته بندی خرده فروشی شما در طول فرآیند از طریق دستگاه های دیگر عبور کند، بسیار مهم است. 

پیمایش به بالا