تفاوت پلی اتیلن با پلی پروپیلن چیست ؟ بررسی موراد مصرف آن ها

تفاوت پلی اتیلن با پلی پروپیلن چیست ؟ بررسی موراد مصرف آن ها

۵/۵ - (۳ امتیاز)

شاید بپرسید پلی پروپیلن بهتر است یا پلی اتیلن ؟ باید در جواب این سوال پاسخ داد که بهتر بودن مهم نیست، در واقع مشکل این است که کاربرد این دو محصول چیست و چه نوع محصولی را می خواهید تولید کنید؟

همه محصولات مواد پلیمری هستند که اغلب برای تولید با حجم بالا استفاده می شوند. بله، انواع دیگری از مواد پلیمری مانند پلی استایرن، پی وی سی وجود دارد که با توجه به هزینه و تخصص در تناژ کمتری نسبت به پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می شود.

گرانول پلی اتیلن (PE)  و گرانول پلی پروپیلن (PP) از پلی استایرن و PVC در صنعت پلاستیک مصرفی، چاپ و بسته بندی محبوبیت بیشتری دارند. این دو ماده از دسته پلیمرهای ترموپلاستیک و نیمه کریستالی هستند که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

پلی پروپیلن
پلی پروپیلن

پلی اتیلن بیشتر استفاده می‌ شود یا پلی پروپیلن؟

به طور کلی، اکثر شرکت ها از انواع پلی اتیلن سنگین (HDPE) و پلی پروپیلن (PP) برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. وقتی صحبت از پلاستیک HDPE و PP می شود، شباهت های زیادی وجود دارد که باعث می شود مصرف کنندگان این دو ماده را اشتباه بگیرند. اما یک تصمیم اشتباه بین پلاستیک HDPE و PP می تواند منجر به تفاوت شدید در کیفیت محصولات نهایی شما شود. به همین دلیل، درک اینکه چه چیزی HDPE و PP را متمایز می کند، و همچنین مزایای ذاتی هر ماده، می تواند برای تجارت شما مهم باشد.

شباهت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن بادوام هستند. آنها ویژگی های مشترکی مانند کیفیت و انعطاف پذیری بالا دارند که باعث می شود از آنها به عنوان مواد در پلیمرها استفاده شود که این امکان را به آنها می دهد تا در بسیاری از زمینه ها و صنایع مورد استفاده قرار گیرند. هر دو الیافی به نام الفین هستند که با مواد دیگر ترکیب می شوند و مایعات روغنی تغلیظ شده تولید می کنند.

تولید bopp پلی پروپیلن
تولید bopp پلی پروپیلن

تفاوت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی پروپیلن به دلیل خاصیت خمیدگی، نرم شدن حرارت و مقاومت در برابر ضربه معمولا در دمای بالای صفر درجه سانتیگراد استفاده می شود و این تفاوت اصلی پلی اتیلن و پلی پروپیلن است.

پلی پروپیلن از مخلوط مونومرهای پروپیلن و مونومرهای پلی اتیلن اتیلن ساخته می شود.

فرمول شیمیایی پلی پروپیلن (C3H6) و فرمول شیمیایی پلی اتیلن (C2H4) است.

پلی پروپیلن دومین محصول پلاستیکی پرمصرف در جهان و پلی اتیلن اولین است.

پلی اتیلن دارای خواص فیزیکی است که امکان استفاده از آن در دماهای پایین را فراهم می کند. اما پلی پروپیلن این قابلیت را ندارد و در دمای بالا استفاده می شود.

پلی اتیلن یک عایق الکتریکی خوب است، اما به راحتی به صورت الکترواستاتیک شارژ می شود (که می توان با افزودن گرافیت، کربن سیاه یا مواد ضد الکتریسیته ساکن آن را کاهش داد). از طرفی پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن عایق الکتریکی ضعیفی است.

پلی پروپیلن سبک تر از پلی اتیلن است.

پلی اتیلن نقطه ذوب پایین تری نسبت به نقطه ذوب بالای پلی پروپیلن دارد.

در مقایسه با پلی اتیلن، پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلال های آلی مقاومت بیشتری دارد.

پلی پروپیلن خالص هیچ خاصیت کششی ندارد و به طور کلی سفت تر از پلی اتیلن است.

PE گران تر از PP است.

از پلی پروپیلن در صنایع خودروسازی و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. لولا، لوازم خانگی و اسباب بازی؛ فرش، الیاف کلاه، بیشتر در کاغذهای شیمیایی و غیره استفاده می شود.

سلفون OPP نوعی فیلم پلی پروپیلن است. از آنجایی که فرآیند تولید اکستروژن چند لایه است، به آن فیلم پلی پروپیلن گرا (فیلم پلی پروپیلن گرا) هم اکستروژن می گویند.

پلی اتیلن
پلی اتیلن

جمع بندی

در مورد خرید PP و PE بهتر است این محصولات را بر اساس نوع تقاضا و محصول مورد نظر انتخاب و خریداری کنید تا از دست دادن اقتصاد دیگری جلوگیری شود.

به طور کلی، اگرچه پلی پروپیلن و پلی اتیلن خواص فیزیکی خاصی دارند، اما از نظر ماهیت و کاربرد کاملاً متفاوت هستند. PP انعطاف پذیرتر است و PE قوی تر است. PP نیز ماهیت الاستیک دارد اما PE پایدار است. با این حال، هر دو محصول پلاستیکی با توجه به سهم بازارشان مهم و پرکاربردی هستند.

 

پیمایش به بالا