وارنیش چیست؟ نحوه استفاده از وارنیش در صنعت چاپ و بسته بندی

وارنیش چیست؟ نحوه استفاده از وارنیش در صنعت چاپ و بسته بندی

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وارنیش یا لاک یک پوشش شفاف است که در حین یا بعد از چاپ روی یک قطعه چاپ شده اعمال می شود. لاک اغلب به بسته‌ بندی اضافه می‌شود تا از مواد چاپی در برابر اثر انگشت، لکه‌ها و خراش‌ها محافظت کند و عمق رنگ‌ ها و ظاهر کلی بسته‌ بندی را برای یک سبک متمایز افزایش دهد.

۴ نوع متداول وارنیش برای چاپ 

در دنیای چاپ، انواع مختلفی از وارنیش وجود دارد و هر نوع دارای جلوه های خاصی است که برای انتخاب سبک مناسب برای بسته بندی سفارشی خود، بهتر است آنها را درک کنید .

بیایید با ۴ نوع رایج پوشش لاک (وارنیش ) مورد استفاده در چاپ و بسته بندی شروع کنیم:

  • براق: اغلب روی سطح کامل یا در مناطق خاصی از بسته بندی چاپ شده شما اعمال می شود. کنتراست بین رنگ را ایجاد و افزایش می دهد و در عین حال عمق و جزئیات را به رنگ اضافه می کند.
  • مات: به طراحی بسته‌ بندی شما ظاهری ظریف‌ تر و نرم‌ تر می‌دهد. از آنجایی که وارنیش مات یک سرویس غیر انعکاسی است، بسته بندی با متن زیاد یا متنی که باید از فاصله دور خوانده شود، با استفاده از لاک مات به جای براق، بهتر ارائه می شود. با این حال، شایان ذکر است که اثر بسیار نرم تر از پوشش براق به نظر می رسد. اگر نیاز دارید که بسته بندی خود را برجسته و مورد توجه قرار دهید، براق بودن گزینه بهتری است.
  • Strike-through Matte: با استفاده از این تکنیک، لاک مات و لاک براق هر دو در قسمت های مختلف قطعه چاپ شده اعمال می شوند. لاک مات برای همه نواحی اعمال می شود به جز جاهایی که به اثر براق تاثیرگذاری بیشتری نیاز است. به این ترتیب، لاک مات به جلوه براق ضربه می زند و به آن اجازه می دهد تا بدرخشد در حالی که به بقیه بسته بندی ظاهر نرم تری می دهد. این  مورد یک راه عالی برای ایجاد تمایز بین هر دو نوع بسته بندی است.
  • ساتن:  ترکیبی از مات و براق برای ایجاد وارنیش بهتر که نرم است، اما مقاومت بیشتری در برابر اثر انگشت، لکه و خراش ایجاد می کند. به نظر می رسد که هیچ لاکی استفاده نشده است، بنابراین شما همچنان می توانید از یک جلوه ظریف لذت ببرید، در حالی که از بسته بندی خود محافظت بیشتری در طول حمل و نقل می کنید.
وارنیش در چاپ و بسته بندی
وارنیش در چاپ و بسته بندی

مزایای وارنیش در صنعت چاپ و بسته بندی

وارنیش (به معنای واقعی کلمه) یک لایه کیفیت به طرح جعبه یا محصول چاپی شما اضافه می کند.

نه تنها در برابر ضربه، اثر انگشت و لکه محافظت می کند، بلکه ارزش درک شده محصول را نیز افزایش می دهد. لاک را می توان از طریق تکمیل نقطه ای یا در فرآیندهای مختلف که کل ورق را در بر می گیرد اعمال کرد.

لاک نیز از نظر نحوه استفاده انعطاف پذیر است

معایب وارنیش در چاپ و بسته بندی

اگر یک عیب عمده برای لاک وجود داشته باشد، این است که سطح محافظتی را که انواع دیگر پوشش‌ها مانند پوشش UV یا پوشش آبی (AQ) انجام می‌دهند، ارائه نمی‌کند.

لاک نیز دقیقاً سازگار با محیط زیست نیست و برای جلوگیری از انتشار محصولات جانبی سمی در هوا باید با دقت استفاده شود.

در نظر بگیرید که انتخاب لاک شما چه تاثیری بر تصمیمات مربوط به پوشش یا لمینیت مات یا براق و برجسته سازی یا برجسته سازی دارد.

انواع افکت ها و سبک ها برای پوشش لاک

 

لاک فقط بر اساس انواعی مانند ساتن و براق تقسیم نمی شود، به عنوان مثال، پوشش براق UV یکی از محبوب ترین گزینه ها است و هم محافظ است و هم در برابر ضربه مستحکم است. اگر جعبه‌ها یا بسته‌ بندی‌ های سفارشی شما زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، پوشش براق UV سطح دوام بیشتری نسبت به سایر انواع لاک می‌دهد.

پوشش UV به این معنی است که پوشش مایع اعمال می شود و سپس با لامپ های UV خشک می شود. این باعث می شود محصول نهایی در برابر مالش یا خراش بسیار مقاوم باشد.

اگر می خواهید سطح بیشتری از اثر حسی را به بسته بندی خود اضافه کنید، پوشش UV برجسته را در نظر بگیرید . این کار با ایجاد یک ناحیه برجسته که نه تنها از نظر بصری بیشتر جلوه می‌کند، بلکه در حس لامسه نیز به “حجم” کردن ناحیه چاپ شده یا گرافیک کمک می‌کند – می‌توانید تفاوت بین ناحیه برجسته و غیر برجسته را احساس کنید. بسیاری از بسته‌های DVD دارای این نوع چاپ هستند که در آن کاراکترها یا سایر قسمت‌های قابل توجه روی بسته‌بندی برای دعوت به لمس بالا می‌آیند.

لاک یا وارنیش چیست
لاک یا وارنیش چیست

یکی دیگر از راه های عالی برای جلب توجه و تمرکز به بسته بندی خود استفاده از الگوی UV نقطه ای است . یعنی فقط قسمت خاصی از بسته بندی مثل لوگوی شما براق است و این همان قسمتی است که نور را منعکس می کند و نظر را به خود جلب می کند.

آیا لاک ها مانند لمینت ها هستند؟

خیر، لاک ها و لمینت ها یکسان نیستند.

گفتنی است، هم لمینت ها و هم لاک ها برای اشاره به یک فرآیند استفاده می شوند – جایی که یک لایه محافظ اضافه می شود تا یک قطعه لوکس تر یا نرم تر به نظر برسد. هم لمینت ها و هم لاک ها از بسته بندی های خرده فروشی شما در برابر آسیب محافظت می کنند، اما لمینت بیشتر از لاک محافظت می کند.

در بسیاری از موارد، به خصوص اگر محصول شما زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد، لاک راه بسیار مقرون به صرفه تری برای افزودن یک لایه محافظ اولیه به محصول شما بدون سرمایه گذاری در هزینه بالاتر لمینت است.

وارنیش یا لمینیت ؟

همچنین توجه داشته باشید استفاده از لاک به‌عنوان راهی برای تکمیل بسته‌ بندی، تنها یکی از بسیاری از فرآیندهایی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا به بسته‌ بندی خود برتری دهید که به جذاب‌تر شدن آن در میان سایر محصولات موجود در قفسه‌ها کمک می‌کند. راه های مختلفی برای افزودن ظرافت، زیبایی، استایل و موارد دیگر به بسته بندی نهایی وجود دارد تا آن را تاثیرگذار و جلب توجه کند.

همین امروز با ما تماس بگیرید و امور لمینیت و پوشش دهی خود را به ما بسپارید

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

پیمایش به بالا