چاپ روی بسته بندی مواد غذایی چگونه انجام می شود؟

چاپ روی بسته بندی مواد غذایی چگونه انجام می شود؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

یادگیری اصول بسته بندی مواد غذایی نه تنها برای ایمنی کامل مواد غذایی، بلکه برای بازاریابی مناسب و موثر ضروری است. در نتیجه، شاهد همکاری بیشتر تولیدکنندگان مواد غذایی، خرده فروشان و شرکت‌های طراحی و خدمات بسته بندی محصولات هستیم. به طوری که طراحی و بسته بندی محصول بیشتر با سلیقه مصرف کننده مطابقت داشته باشد.

حتی رعایت اصول طراحی و چاپ روی بسته بندی مواد غذایی نیز ارزش و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا با مطالعه گسترده در زمینه بازاریابی و میزان رضایت مصرف کنندگان و عوامل افزایش خرید آنها متوجه می شوند که اگر رعایت اصلی در اصول چاپ روی بسته بندی مواد غذایی  رعایت شود بر روی توجه مصرف کنندگان، آسایش، اطلاعات و برند و سطح فروش محصول هم تأثیر زیادی می‌گذارد.

چاپ و بسته بندی روی مواد غذایی
چاپ و بسته بندی روی مواد غذایی

مزایای به‌کارگیری اصول بسته بندی مواد غذایی

اگر بخواهیم مزایای استفاده از اصول چاپ و بسته بندی مواد غذایی را به صورت موردی به اشتراک بگذاریم تا بدانید چرا رعایت آنها اهمیت دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت: هدف اصلی از اعمال اصول طراحی در بسته بندی مواد غذایی، محافظت از آن در برابر آسیب در حین حمل، جابه‌جایی و نگهداری است. حتی آنها را از آسیب مستقیم رطوبت، نور، گرما و سایر عوامل محیطی محافظت می کند. زیرا با درج اشکال و متن روی بسته بندی مواد غذایی به دیگران می‌فهمانیم که در زمان جابه‌جایی با کالا چگونه رفتار کنند.

جذب مشتری: یک محصول غذایی با بسته بندی و طراحی اصولی و شیک مطمئناً در جلب نظر مشتریان بسیار موفق بوده و در نتیجه بر خرید آنها تأثیر مثبت خواهد گذاشت. طبق نظرسنجی ها، دو سوم مصرف‌کنندگان می گویند که نوع بسته بندی تأثیر زیادی در تصمیم آنها برای خرید یک محصول دارد.

اطلاع رسانی: مشتریان بدون رعایت اصول بسته بندی مواد غذایی متوجه نمی شوند که محصولی که در مقابل خود دارند چه موادی هستند، چگونه آن را نگهداری کنند، چگونه از آن استفاده کنند و غیره. در چنین شرایطی مشتری قطعاً محصولی با طراحی حرفه ای که به خوبی به این اقلام خدمات ارائه می‌دهد را می پسندد.

سهولت در جابه‌جایی: در صورت رعایت نکردن اصول بسته بندی مواد غذایی، مشتریان هنگام حمل  بسته بندی دچار مشکل می شوند و به همین خاطر می بینیم که کالاها در بازار به صورت قوطی، کیسه، بطری و جعبه به فروش می رسد.

انواع چاپ روی بسته بندی مواد غذایی

پس از طراحی جعبه، در مورد تولید و چاپ بسته بندی مواد غذایی برای محصول خود، باید به نکاتی مانند: چاپ بسته بندی و کیفیت مواد اولیه توجه کنید.

تعداد فروش محصول نه تنها به کیفیت محصول بستگی دارد؛ بلکه در نوع بسته بندی و چاپ جعبه محصول در فروش هم نقش دارد. محصولات با کیفیت با بسته بندی خوب و حرفه ای می توانند فروش شما را در بازار رقابتی امروز افزایش دهند. برای بسته بندی از کاغذ چاپ متفاوتی استفاده می شود. انتخاب نوع چاپ، مواد مصرفی و تیراژ متفاوت است. در این محتوا در مورد انواع چاپ روی بسته‌بندی موارد غذایی صحبت خواهیم کرد.

 

  • چاپ افست

از این چاپ برای بروشور، کاتالوگ، جعبه غذا و … استفاده می شود. چاپ افست انتخاب خوبی برای چاپ روی کاغذ هایی است که وزن پایینی دارند. در دستگاه های چاپ افست از چهار رنگ آبی روشن، زرد، بنفش و مشکی استفاده می شود. با ترکیب این رنگ ها می توان رنگ های مختلفی و جدیدی ایجاد کرد. این چاپ از کیفیت بالایی برخوردار است. برای تیراژ بالا چاپ افست بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی
  • چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی

فلکسوگرافی روشی برای چاپ با مواد انعطاف پذیر (کاغذ یا پلاستیک) است. در این روش طرح چاپ شده روی بسته بندی شبیه نگاتیو حک می شود و طرح روی غلتک قرار می گیرد. از این روش برای چاپ بسته بندی مواد غذایی، انواع کارتن و پاکت، کاغذ کادو، بسته بندی نوشیدنی و … استفاده می شود.

این نوع چاپ برای بسته بندی رستوران ها کاربرد زیادی دارد و طرح مورد نظر را به خوبی نشان می‌دهد. این نوع چاپ بسیار سریع و با کیفیت بالا انجام می شود. در حال حاضر چاپ فلکسو یکی از بهترین، با کیفیت ترین و بادوام ترین روش های چاپ برای بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود.

 

  • چاپ سیلک

از این نوع چاپ برای بسته بندی جعبه، بطری، ظروف پلاستیکی و فلزی، بسته بندی شیشه مواد غذایی استفاده می شود. این چاپ به صرفه ترین نوع برای روی بسته بندی مواد غذایی است. زیرا محدودیتی برای چاپ در نسخه های مختلف وجود ندارد.

کیفیت رنگ و وضوح این چاپ بسیار بالاست. زیرا در چاپ صفحه، رنگ مستقیماً روی مواد قرار می‌گیرد. اما در انواع دیگر چاپ ابتدا پودر و جوهر به سیلندر منتقل می شود و سپس روی ماده مورد نظر فشرده می شود.

مراحل چاپ سیلک به شرح زیر است: ابتدا طرح مورد نظر را به صورت شابلون در می آورند. جنس شابلون ها از پارچه خاصی  مانند توری یا ابریشم است. سپس توری را روی یک قاب چوبی یا فلزی قرار می دهند.

 قطعات پارچه ای بدون طرح با مواد خاصی پوشانده می شوند. اکنون طرح آماده چاپ است. چاپ سیلک به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود. رنگ مورد نظر روی آن زده شده و طرح روی بسته بندی چاپ می شود. این نوع چاپ برای تیراژ کم بسته بندی مناسب است.

  • چاپ دیجیتال

اگر نیاز به یک چاپ روی بسته بندی مواد غذایی دارید که در مدت زمان کوتاهی انجام شود چاپ دیجیتال بهترین روش است. از چاپ دیجیتال برای بسته بندی مواد غذایی رستوران، انواع کارت، چاپ پوستر و غیره استفاده می شود.

 مشابه چاپ افست، این نوع چاپ می تواند به صورت سیاه و سفید و CMYK چاپ کند. اما قابلیت چاپ پنتون یا HKS را ندارد. این نوع چاپ نسبت به چاپ افست کیفیت پایین تری دارد. دیجیتال محدودیت هایی در چاپ روی کاغذهای دیگر دارد.

چاپ سلفون
چاپ سلفون
  • چاپ طلاکوب

یکی از جذاب ترین و محبوب ترین روش های چاپ بسته بندی روی بسته بندی مواد غذایی چاپ طلاکوب یا تذهیب است. در این نوع چاپ از ورق هایی که به برگ طلایی معروف هستند برای چاپ نقش برجسته استفاده می شود.

 در صنایع چاپ و بسته بندی مواد غذایی از چاپ طلا یا نقره بر روی انواع کاتالوگ رستوران ها، کارت ویزیت و پاکت نامه استفاده می شود. این نوع چاپ جلوه خاصی به بسته بندی می دهد.

چاپ طلاکوب را می توان به دو صورت سرد و گرم انجام داد. اهمیت روش سرد کمتر از روش گرم است. بر خلاف نام این روش، تذهیب با رنگ های نقره ای، سبز، آبی، بنفش و … نیز انجام می شود.

رنگ البته این نوع چاپ تک رنگ بوده و تنها از یک رنگ برای این کار استفاده می شود. این روش برای چاپ آرم سفارشی بر روی بسته بندی مواد غذایی بسیار مناسب  است؛ زیرا دقت و کیفیت بالا دارد.

 بسیاری از برندها از این نوع چاپ برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می کنند و طرح های خود را روی بسته بندی محصولات چاپ می کنند. این نوع چاپ برای بسته بندی رستوران‌های لوکس بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اتواع چاپ و بسته بندی
اتواع چاپ و بسته بندی
  • چاپ طلقی

این نوع چاپ به پلکسی گلاس نیز معروف است. معمولاً برای چاپ مواد تبلیغاتی، جعبه های پلکسی، سینی رستوران، زیر لیوانی، علائم و غیره استفاده می شود.

این نوع چاپ در برابر سرما  و گرما مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. همچنین وضوح و روشنایی تصویر بسیار بالاست.

در این نوع چاپ رنگ بر روی مواد پاشیده می شود. سپس با اشعه ماوراء بنفش به سرعت خشک می‌کنند. این چاپ با انواع مواد در رنگ ها و ضخامت های مختلف کاربرد دارد. این نوع چاپ برای بسته بندی شیرینی یا دسر مناسب و ارزان تر است.

پیمایش به بالا